هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

انقلاب روشنایی.رقابت قرن نوزده.چراغ گازسوز

چراغ های گازسوز


در دهه 1790 ، تکنولوژی چراغ های گازسوز به سرعت در انگلستان گسترده شد.

ادیسون بصورت کاملا هوشیارانه ای طرح سیستم روشنایی الکتریکی خود را از روی تکنولوژی چراغ گازسوز الگوبرداری نمود. او به جای دستگاههای تولید گاز ، ژنراتورهایی را طراحی نمود. به جای لوله هایی که از زیر خیابانها رد شده بودند تا گاز را به دست مصرف کننده برسانند ، از رساناهایی برای حمل جریان برق استفاده نمود. از آنجائیکه مردم قادر بودند که در خیلی از اتاقهایشان لامپ گازسوز داشته باشند و شخصا آنها را کنترل کنند ، ادیسون فهمید که لامپهایش میتوانند بصورت مستقل کار کنند.

در 1816 ، چراغ های گازسوز خیابانی در بالتیمور شهری واقع در مریلند آمریکا [1]سرویس دهی شدند ، و در 1879 ، هنگامیکه ادیسون در حال اختراع لامپ بود ، چراغ گاز سوز یک صنعت کامل و قدرتمند از لحاظ ساختار شده بود. زیر ساختهای گاز در هر مکانی موجود بود و حق امتیاز استفاده از آن نیز اعطا شده بود. تولید امکانات هم برای گاز و هم برای تجهیزات جانبی آن عملیات سود آوری بودند. شاید مهمتر اینکه ، مردم پیشرفته با رؤیای روشنایی گاز انس گرفته بودند.

قبل از اینکه ادیسون یک لامپ را بصورت عملی عرضه کند ، شاخص سهام گاز شروع به کاهش نمود. در اواخر 1879 ، او و افرادش شروع به بررسی جزئیات هزینه چراغ های  گازسوز نمودند تا اینکه قیمت نهایی مشخص گردد . بعد از اختراع لامپ ، پیشرفتهای سیستم ادیسون گزارش مرگ و خسارت دیدن گاز را میداد .

با وجود کابوسهای شبانه همانند آنچه که در بالا تشریح گردید ، تولید کنندگان گاز بوسیله دو اقدام بزرگ واکنش نشان دادند :

اولی ، گاز با کیفیت بهتر بود.

دومی ، یک توری برای چراغ بود که توسط کارل آئور فان وسباخ [2]اهل کشور اتریش اختراع شد . ( کسی که بعدها اولین لامپ برق رشته ای فلزی تجاری را اختراع کرد ) . هر دو این اختراعات نتیجه اش روشنایی بیشتر با کیفیت بهتر بود .

گاز از آنجاییکه قبلا زیربنای آن وجود داشت یک رقیب جدی بود . در حقیقت روشنایی الکتریکی نتوانست مورد استفاده قرار گیرد تا اینکه تأسیسات الکتریکی ساخته شدند و سیم ها کشیده شدند . همچنین گاز خیلی بهتر از برق می توانست برای گرمایش و پختن مورد استفاده قرار گیرد .

در 1910 ،  ویلیام کولیژ [3]، لامپ با رشته تنگستن را با قابلیت ضریب بهره نوری 10 لومن بر وات اختراع کرد . این اختراع با رشد سطح برق رسانی در کشور آمریکا ترکیب شده و بصورت کاملا مؤثری چراغ های گازسوز را از عرصه رقابت حذف نمود .



[1]

Baltimore (Md.- U.S.) 

City, north-central Maryland, U.S. It lies at the head of the Patapsco River estuary, 15 miles (24 km) above Chesapeake Bay. Baltimore is Maryland's largest city and economic hub and covers a land area of 81 square miles (209 square km).

 

[2]

Welsbach- Carl Auer- Freiherr von 

(baron of) Austrian chemist and engineer who invented the gas mantle, thus allowing the greatly increased output of light by gas lamps.

 

[3] 

Coolidge- William D(avid) 

American engineer and physical chemist whose improvement of tungsten filaments was essential in the development of the modern incandescent lamp bulb and the X-ray tube.