هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

انقلاب روشنایی.رقابت قرن نوزده.لامپ الکتریکی

لامپ الکتریکی


ادیسون نه اولین شخصی بود که سعی در اختراع لامپ التهابی الکتریکی داشت و نه تنها کس بود . در ایالات متحده ، موسی فارمر[1] ، ویلیام ساویر[2] ، آلبون من[3] ، هیرام ماکسیم[4] ، در پی این هدف بودند ، همچنان که در انگلستان ، جرج لین-فاکس[5] و جوزف سوان[6] اینچنین بودند .

سوان در چندین سخنرانی در اوایل 1879 ، آنچه که طراحی یک لامپ عملی به نظر می آمد را تشریح نمود.

اما در لامپ او ( همانند سایر مدعیان و رقبا ) از یک میله کربنی با مقاومت الکتریکی پایین استفاده شده بود .  و فقط آن هنگامی عملی می شد که در مـــــــــدار بصورت سری قرار می گرفت ( جائیکه جریان الکتریکی بصورت متوالی از چندین لامپ متوالی عبور میکند ) یا آن نزدیک منبع تغذیه قرار می گرفت ( برای اینکه سیمهای رسانا کوتاه بودند ) .


بهر حال سوان سالیان متمادی با فیلامان ( رشته ) های کاغذی آغشته به زغال ( کربن ) آزمایشهایی کرده بود . ناگهان او فهمید که یک فیلامان ( رشته ) با مقاومت بالا نیاز دارد ، بنابرین او بلافاصله آن فیلامان را با لامپش مطابقت داده و    کمپانی لامپ الکتریکی سوان را تأسیس نمود . بهتر است به این نکته توجه شود که سوان قبل از اینکه ادیسون بفهمد ، امتیاز انواع گوناگون چندین لامپ را ، به ثبت رسانیده بود . در واقع وضعیت حق امتیاز سوان در انگلستان به حد کافی قوی بود که در میانه سال 1882 ، یک ادغام سازماندهی شده  و شرکتی به نام کمپانی متحد ادیسون – سوان ( ادیسوان[7] ) شکل گیرد .

هیرام ماکسیم نیز به سرعت در سال 1880 یک لامپ با فیلامان مقاومت بالا تولید کرد . یکی از دلایلی که هیرام ماکسیم توانست به سرعت یک محصول را معرفی کند این بود که او در اوایل آن سال لودویگ بوهم ( شیشه گر ادیسون )[8] را در خارج از پارک منلو[9]  اجیر نموده بود. ماکسیم به سرعت به سوی اختراعات دیگر قدم برداشت ( همانند اسلحه های ماشینی ) ، اما کمپانی روشنایی الکتریکی ایالات متحده برای چندین سال لامپ ماکسیم را در سیستم خود به کار گرفت. این کمپانی در 1888 توسط جورج وستینگ هاوس [10]خریداری شد.

شرکت الیهو تامسون و ادوین هوستون[11] در سال 1880 جهت فروش سیستمهای روشنایی قوسی تاسیس گردید.

این شرکت به جهت ارائه انواع گوناگون لامپ نسبت به سایر فروشگاههای الکتریکی کاملا موفق بود.

در سال 1886 این شرکت حق امتیاز شرکت ساویر و یارانش[12] را خریداری نموده و به تولید لامپ التهابی ( مهتابی ) پرداخت.

تقریبا در 1890 ، سه شخص اول صنعت روشنایی ایالات متحده ، ادیسون ، تامسون-هوستون و  وستینگ هاوس بودند.

در سال 1892 ،  پیر پونت مورگان[13] محصولات دو شرکت ادیسون و تامسون-هوستون را با یکدیگر ادغام کرده و آنرا جنرال الکتریک[14] نام گذاشت.

شهرت اولیه جورج وستینگ هاوس به جهت اختراع یک نوع ترمز بادی که ایمنی ترن را در هنگام حرکت بر روی ریل راه آهن بهبود می بخشید، بود. در دهه 1880 ، او وارد عرصه متفاوت تجهیزات الکتریکی و بعدها روشنایی الکتریکی نیز شد. در آن هنگام که او کمپانی روشنایی الکتریکی ایالات متحده را خریداری نمود و به تولید لامپ پرداخت، این کمپانی با شکایت ادیسون به جهت تخلف از قانون حق امتیاز انحصاری تحت تعقیب قانونی قرار گرفت. در سال 1892 ، دادگاه از موضع ادیسون حمایت و دستور توقف فعالیت تولیدات این شرکت را صادر نمود. به هر حال وستینگ هاوس، حق امتیاز  شرکت ساویر و یارانش را خریداری نموده و بسرعت شرکت خود را جهت تولید لامپ بدون تخلفات قانونی و بر اساس استاندارد حق امتیاز قانونی مجددا تجهیز نمود. او تا هنگامیکه تاریخ حق امتیاز ادیسون منقضی شد ، لامپهای Stopper تولید میکرد.



[1] Moses Farmer

[2] William Sawyer

[3] Albon Man

[4] Hiram Maxim

[5] St. George Lane-Fox

[6] Joseph Swan

[7] the Edison & Swan United Company ("Ediswan")

[8] Ludwig Boehm (Edison's glassblower)

[9] 

Menlo Park (N.J.- U.S.) 

unincorporated community, Middlesex county, northeastern New Jersey, U.S. It lies 16 miles (25 km) southwest of Newark. Menlo Park is the site of the Edison Memorial Tower and State Park (and museum) on the grounds where Thomas A. Edison maintained his experimental laboratories from 1876 to 1886 and where he perfected many of his inventions.

 

[10] 

Westinghouse- George 

American inventor and industrialist who was chiefly responsible for the adoption of alternating current for electric power transmission in the United States.

 

[11] The company Elihu Thomson and Edwin Houston

[12]  Sawyer & Man Electric Co

[13] J. Pierpont Morgan

[14] 

General Electric 

<company> (GE) A US company that manufactured computers from 1956 until 1970, when it sold its computer division to Honeywell and left the computer business. Notable GE computers were the GE265 which supported the Dartmouth Time-sharing System (DTSS), and the GE645 used for Multics development.
See also GCOS.
Not to be confused with the General Electric Company (GEC) in the UK (where FOLDOC's first seeds were sown).
(2002-02-27)


(c) Copyright 1993 by Denis Howe