هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

انقلاب روشنایی.رقابت قرن نوزده.جریان متناوب برعلیه جریان مستقیم

جریان متناوب برعلیه جریان مستقیم


هم جریان متناوب و هم جریان مستقیم در لامپهای قوسی مورد استفاده قرار گرفته بودند.و هر دو در لامپهای التهابی نیز استفاده شده بودند.

در اوایل دهه 1880 موتورها فقط با جریان مستقیم بصورت موثر میتوانستند کار کنند. در ضمن توقعی که وجود داشت این بود که نیروی الکتریکی (برق) را در ساعات خارج از اوج مصرف (پیک) بتوان در جایی ذخیره نمود و این امر با وجود جریان مستقیم محقق گردید.

و در آخر اینکه، ثابت شده بود که جریان متناوب ازجریان مستقیمی که هم مقدارش است، خطرناکتر  است.

تمامی این موارد ادیسون را ترغیب نمود تاجریان مستقیم را بر جریان متناوب ترجیح دهد.

با اختراع ترانسفورماتور در سال 1883 ، یک برتری مهم برای جریان متناوب پدیدار گردید. به این معنا که ولتاژی که توسط یک ژنراتور جریان متناوب تولید می شد، می توانست بصورت موثر توسط ترانسفورماتور افزایش یافته و فرآیند انتقال بر روی آن انجام گیرد و سپس در نقطه پایانی توسط ترانسفورماتوری دیگر کاهش یافته و به دست مصرف کننده در خانه یا کارخانه برسد. ( توان الکتریکی برابر است با ولتاژ ضربدر جریان ، بنابراین انتقال انرژی (توان) الکتریکی با تقویت ولتاژ به این معناست که همان مقدار توان الکتریکی با جریان کمتری انتقال یابد.و از آنجاییکه وجود جریان درسیم باعث ایجاد حرارت در سیم میگردد، لذا این حرارت موجب ایجاد مقاومت بیشتر و در نتیجه افت بیشتر جریان میشود). برای خطوط انتقال کوتاه (در حدود 1 مایل ، معادل 1609 متر) ممکن است موردی نداشته باشد، اما در خطوط با مسافتهای طولانی این عامل بعنوان یک بحران در نظر گرفته میشود.

جریان متناوب برعلیه جریان مستقیم

کمپانی های وستینگ هاوس و تامسون-هوستون جریان متناوب را ترجیح میدادند. در سال 1888 نیکولا تسلا[1]  موتوری اختراع کرد که با جریان متناوب کار میکرد (شکل نشان داده شده) و  با این عمل بر اعتقاد دو کمپانی فوق الذکر تصدیق کرد. سیستم ابتکاری چند فازه تسلا، سیستم های جریان متناوب را بسیار مفیدتر کرد. از این ابتکار وستینگ هاوس در سال 1895 در آبشار نیاگارا استفاده نمود.

طی دهه 1880، نوعی از استدلالهای خشن و غیر منطقی بین طرفداران جریان متناوب و جریان مستقیم رواج داشت. اما ادیسون کمتر خود را با این موضوع درگیر نمود و بیشتر زمان خود را در آزمایشگاه جدیدش در شهرستان وست اورنج[2] ، واقع در 6 کیلومتری شمال غربی  نیوجرسی[3] سپری نمود و بعد از 1886 او بیشتر وقت خود را روی پروژه سنگ معدن خود گذراند. کمپانی های ادیسون و تامسون-هوتون در سال 1892 درون کمپانی جنرال الکتریک ادغام شدند.



[1] 

 

Tesla- Nikola 

Serbian-American inventor and researcher who discovered the rotating magnetic field, the basis of most alternating-current machinery. He emigrated to the United States in 1884 and sold the patent rights to his system of alternating-current dynamos, transformers, and motors to George Westinghouse the following...

 

[2] 

West Orange 

township (town), Essex county, northeastern New Jersey, U.S., about 4 miles (6 km) northwest of Newark. It was part of Orange until set off in 1863 as the township of Fairmount (later renamed West Orange). The town is widely known for its association with the inventor Thomas A. Edison, who lived and worked there for more than 40 years.

 

[3] 

New Jersey 

constituent state of the United States of America lying on the Atlantic seaboard in the Middle Atlantic region of the country. The capital is Trenton.